Søg i denne blog

tirsdag den 11. marts 2014

Kur-katastrofe og Kanelsnegle

Jeg havde egentlig planlagt at op til min fødselsdag skulle jeg lige nå at smide 5 kg og jeg skulle helt sikkert gå aller senest igang denne uge....Sådan starter det altid...men det er lidt som om at hver gang jeg siger til mig selv at NU er der virkelig ingen undskyldning mere Frøken Flæske, så er der en ond sukker fe der tænder en eller anden vanvittig trang i hovedet på mig. Jeg skal bare have slik, sodavand, kage og mmmmmmh gerne meget af det...og det taber man sig ligesom ikke af - desværre!! 

Ikke nok med at der lige kom en uventet bytur (incl. Natmads cheese burger), men der kom altså også 1 og 2 andre byture i vejen. Det er bare slet ikke i orden! 
Min evige dårlige samvittighed står i vores kontor/trænings rum....min cross trainer som jeg "iih og åååh selfølgelig nok skal bruge hver dag!!!" as if altså!!! Jeg orker ikke engang at åbne døren derind til mere!! 
Hrmf! I det mindste går jeg 1-2 timer med hunden hver dag...det må give lidt....fortæller jeg mig selv.....D*mn it!! 

Nå, men ihvertfald så står den på kanelsnegle bagning i dag (not helping, I know), men er der noget jeg elsker så er det kanel og kardemomme!!! Aller helst i form af Kanel Büller fra Sverige! Det er fantastisk......Men jeg laver nu også en habil kanelsnegl selv hvis jeg må være så fri.
I dag tænkte jeg at jeg ville prøve det nyeste nye indenfor bagning og proppe sneglene i et fad og SÅ bage dem! Så får man en giga snegl man bare kan brække mindre kanelsnegle af!!!! Det eneste minus er så bare lige at folk (min kæreste) kan se hvor mange (få) der er tilbage....hmmm "det var hunden der åd dem!!" Ja det siger jeg bare!!

Jeg har lavet dem ud fra følgende opskrift. Det er easy peasy:


Til dejen:

1 dl sødmælk
25 gr. gær
1 spsk vanilje sukker
1 tsk kardemomme
1/2 tsk salt
1 æg
85 gr. blødt smør
3-400 gr mel (dejen må ikke blive for tør, men skal være dejlig lind at arbejde med) 


Til fyldet:

100 gr smør
150 gr brun farin
Kanel


Fremgangsmåde:

Mælken lunes til den er fingervarm og blandes i en skål med gær. Gæren opløses og smør, salt, vaniljesukker, æg og kardemomme mixes i. Til sidst tilsættes melet og dejen æltes til den er god og smidig og ikke klæber til skål eller fingrer. 
Lad dejen hæve overdækket i 1 times tid.

Til fyldet blandes smør og brun farin sammen. Når dette er gjort rulles dejen ud så den er tynd uden at lave huller og fyldet smøres på med en dejskraber. Herefter drysses et tyndt lag kanel på hele overfladen og dejen rulles sammen til en pølse. 

Skær 12-15 stykker af denne pølse og læg dem i et fad med lidt afstand (de hæver en del). Tryk sneglene flade i fadet og lad dem efterhæve 20 min.



Jeg bagte mine i 17-20 minutter i varmluftsovn på 175 grader. Hold altid øje med dem til slut.









Tag lækkerierne ud og nyd dem når de har kølet lidt af. Gerne i solen med en kop varm kaffe og en du holder af <3
















TIPS:

- Riv lidt æble og bland med flormelis og vand. Så har du en lækker glasur!!
- Lad manden rydde op efter dig når han kommer hjem


Enjoy <3




Ingen kommentarer:

Send en kommentar