Søg i denne blog

mandag den 3. februar 2014

Best cookies ever - et sikkert hit!!

Good morning,

Forleden skulle jeg til eftermiddagskaffe/-hygge hos mine forældre og da de ikke er specielt meget for at bage, så tænkte jeg at jeg ville gå i køkkenet. Jeg elsker at bage og lave mad! Jeg glemmer fuldstændigt tid og sted og kan stå i min egen verden i timer! 
Som regel eksperimenterer jeg og laver ting ud fra mit eget hoved uden at følge nogen speciel opskrift - så er det en ekstra succes hvis resultatet bliver godt : ) Jeg synes også at de fleste kager og søde sager man kan købe, er så kedelige med mindre man tager de berømte spender bukser på og bruger en formue hos en god konditor.

Jeg har altid masser af, mel, æg, madlavnings chokolade, flormelis, mælk, smør, sukker osv. for hvis jeg har en dårlig dag eller trænger til at stresse af, så har jeg altid ingredienser til at lave et eller andet lækkert i køkkenet - det sætter min kæreste stor pris på! Hmm måske lidt for meget egentligt...måske han bevidst trykker på mine "knapper" der får mig til at ryge helt i det røde felt, med resultatet at jeg hopper ud i køkkenet???!!!!!!!!!!!! Ej den tanke orker jeg simpelthen ikke at tænke! 

En af mine absolutte favoritter er amerikanske chokolade cookies. De slår simpelthen aldrig nogensinde fejl! De tager omkring 10-15 minutter at forberede og så skal de i oven og ligeså have omkring de 10-15 minutter. Det er altså hurtigere at bage dem end at gå ud og købe noget - det er selfølgelig kun hvis man lige har ingredienserne : )

Jeg har flere gange fået decideret bestillinger på disse cookies og opskriften er meget efterspurgt...men den er altså i mit hoved så nu vil jeg prøve at skrible den ned til eventuelle interesserede. 

Helt bestemt et forsøg værd! - Here goes


30 gr havregryn
200 gr hvedemel
1/2 tsk natron
1/2 tsk bagepulver
1/2 tsk salt
1/2 tsk vaniljesukker
200 gr hakket chocolade 
100 gr margarine skåret i små firkanter
100 gr brun farin
100 gr sukker
1 stort æg

- Start med at tænd ovnen til 180°C


Kom havregryn, mel, natron, bagepulver, salt, vaniliesukker og 75 g hakket chokolade i en skål og mix det hele godt. Jeg kan godt lide der er lidt bid i kagerne og man kan smage havregryn, men er man ikke vild med det kan det hele proppes i en blender og mixes godt her.
Efterfølgende røres margarine, brun farin, sukker og æg blødt i en skål.
Grovhak de resterende 125 gram chokolade og bland dem med sukkerblandingen. Jeg plejer at bruge en chokolade fra Føtex der hedder "excellence". 
Herefter blandes tørstofferne forsigtigt i.
Det er en noget fedtet masse man herefter har med at gøre og jeg plejer at bruge 2 spiseskeer til at sætte en "bold" af cookie masse på en bagepapirs dækket bradepande.
Tryk kagerne let flade og sørg for der er god luft imellem dem da de flyder godt ud.



Jeg bager dem i ca. 10 min, til de er lysebrune og revnet godt på overfladen. Kagerne virker meget bløde og virker måske som om de ikke har fået nok, men det er altså helt perfekt. 

Efter ovnen sæt da straks cookies over på en rist så de kan få lov at køle. Så er de klar efter et par minutter og er dejligt bløde indeni. 





- Enjoy <3


TIPS:

Der kan med fordel proppes endnu mere chokolade i alt afhængigt at hvad man er til.
Jeg har før lavet en version med orange-chokolade og en omgang med mint-chokolade. Det er super lækkert! Næste gang bliver det choko-/tranebær cookies. 
Nydes til en god, varm kop kaffe <3



Ingen kommentarer:

Send en kommentar