Søg i denne blog

søndag den 20. april 2014

Mmmmh mundrette macaroons

Som sagt havde jeg forleden mine svigerforældre til påskefrokost og udover den traditionelle påskefrokost-menu så lavede jeg også de her lækre mundrette macaroons. De er super lette at lave og så ser de jo så fine ud på et kaffebord.
Jeg serverede dem med til rest af mine brownies, som by the way kun bliver bedre med tiden!

Ingredieser i skal bruge er 


Til marengs (top og bund)

45 gr. mandler
1 tsk instant kaffe (pulveret)
20 gr. sukker
70 gr. flormelis

Jeg kogte mandlerne i 2 minutter hvorefter jeg smuttede dem. Jeg lod dem ligge og tørre på et viskestykke så synes jeg de er lettere at arbejde med. Herefter røg de i blenderen, blev siet et par gange og så blendede jeg dem sammen med kaffe og flormelis til det blev en gang "mel".




Stil det til side og pisk sukker og flormelis i en ny skål indtil i har en god marengs der danner små toppe. 



Når dette er gjort vendes mandelmels blandingen forsigtigt i marengs. Vær sikker på det er mixet tilstrækkeligt. 
Massen kommes i en sprøjtepose med rund tyl. Jeg lavede mine meget små da jeg synes de skulle kunne tages i én mundfuld. 
Lad dem stå og hvile på bagepladen i mindst 30 minutter. Herved bliver de faste og flyder ikke ud når de kommer i ovnen. 
Giv dem herefter ca. 15 minutter ved 165 grader. Hold øje med dem og åben ikke ovnen før de er helt done! Lad dem evt. stå og hvile lidt inden i flytter rundt på dem.






Til fyld (chokolade ganache)


Her bruger jeg ikke som sådan nogen opskrift, men jeg vil tro mellem 50-100 gram god chokolade (jeg bruger 80%, da top og bund er søde nok til at opveje) som jeg smelter over et vandbad. Herefter hælder jeg lidt fløde ved, ca. 50 gr. indtil man har en god, endelig ikke for tynd, masse. 
Herefter kom jeg den på køl og lod den blive fast nok til ikke at flyde ud over det hele når den fyldes i macaroons'ne. Jeg hældte massen i en ganske almindelig frysepose og klippede et lille hul for enden så jeg let kunne håndtere når det kom ud.

Lad de nylavede macaroons stå på køl et stykke tid. De kan med fordel laves dagen før. Nyd dem til en dejlig kop te eller kaffe. 





God fornøjelse <3



Ingen kommentarer:

Send en kommentar